My label;" ;" ;" ;" ;"

TEKNISK SPECIFIKATION


BB63

Lyftförmåga lyftaggregat
3 ton
Lyfthöjd cirka
0,5 m
Lastförmåga flak
6 ton

Bro BB 63 är en flakbärgare i första hand avsedd för lätt flak- och grillbärgning samt snabba och smidiga transporter. Den är uppbyggd helt enligt vår Bro egen konstruktion med hårda skandinaviska krav på kvalitet och livslängd såsom övriga modellprogrammet. Kundkategorin för denna byggnation är de som i första hand är i behov av en något mindre byggnation och där ekonomi, smidighet och snabbhet är kännetecken. I denna bärgningsbil har vi kombinerat egenskaperna hos ”lättflakbärgaren” och den smidiga fordonstransportören.


CHASSI

Lämpligt chassi bör ha 12-14 tons totalvikt. Hjulbas bör vara 4,7 m. Luftfjädring och lågprofildäck för bättre lastvinkel. Kraftuttag för direktmonterad pump. Utväxling 1:1. Chassiet skall vara försett med underkörningsskydd.


FLAK

Den ribbade flakkonstruktionen är baktill något vinklad (spoilerficka) för minimal inkörsvinkel som standard. Flaket har rak Bro design-kantprofil, flakytan är halkskyddsbehandlad och tillverkad i höghållfast stål (Domex). Flaket är hydrauliskt av- och påskjutbart för att underlätta av- och pålastning av fordon. Flaket är underskyddsbehandlat. Motsvarar BroBB55 flaket i konstruktion och kvalitet.

Bredd 2,45 m
Längd vid hjulbas 4,7m ca 6,5 m
Flaket har riktig glidram med kraftiga tippcylindrar och förskjuts med en hydraulcylinder  
Fästpunkter för däckspännare med 0,9 m mellanrum  
Fäste för brytrulle i flakets bakkant  
Fyra stålrullar i flakets bakkant  
Två stoppklossar  
Kapstanrulle inkl. hållare  
6st spännband, 35mm bredd och 3 m i längd  
Hög framstam  

FRAMSTAM

Framstammen är av hög modell och tillverkad i stål. Framstammen lackeras i samma kulör som hytt.


HJÄLPRAM OCH TIPPRAM

Hjälp ram och tipp ram är tillverkade av VKR-profil i höghållfast stål, som är grundlackerat och lackerat i RAL9005 (svart) för korrosionsbeständigheten. Stopp fram för tipp ram är monterat.

Påbyggnaden monteras på chassiet enligt lastvagnstillverkarens anvisningar.


LYFTAGGREGAT

Lyftaggregatet är tillverkat av höghållfast stål som är som är grundlackerat och lackerat i RAL9005 (svart) för korrosions¬beständigheten. Det har enkel utskjut med en räckvidd på 1,3 m. Lyftkapacitet i yttre läget är

3 000 kg. Det manövreras hydrauliskt från manöverskåpet och med fjärradio. Integrerade person¬bilshalvor och 50 mm kula ingår. Grillhalvorna är vändbara.


FÖRVARINGSUTRYMMEN

I standarden ingår två (2) verktygsskåp i rostfritt stål (1,0 x 0,4 x 0,46 m)samt två (2) mindre skåp bakom sista axeln. Sidorna är täckta med rostfria plåtar, se layout under BB43.


VINSCH

En flakvinsch från Sepson med en dragkraft på 3,8 ton är monterad på flaket. Brytrullar nära lintrumman. Lintrumman är pneumatiskt frikopplingsbar. Linans diameter är 10 mm och längden 24 m. Flakvinschen är med sidoförskjutning. På vinschen finns 50 mm ”husvagnskula” monterad. En ramvinsch från Sepson med en dragkraft på 3,8 ton är monterad på aggregatet bak.


ELEKTRISKT SYSTEM

Alla elektriska ledningar är skyddade mot yttre åverkan enligt skyddsnorm. Detta innebär att de elektriska ledningarna är försedda med skyddshölje i likhet med chassitillverkarnas utförande. Elsystemet är kopplat över säkringar och reläer som är placerade i höger skåp. Två sidomarkeringsljus på varje sida samt elektriskt nödstopp.

  • Fyra (4st) arbetsljus art nr: 22202 (Premier Hazard), två på framstam och två på bakparti
  • Bakljus enligt chassiets originalplacering
  • Bakljus på framstam likvärdiga med de som levereras med chassit
  • Nummerskylt och belysning vänster bak
  • Rotorljus på framstam två stycken (2), art nr: 22106 ( Premier Hazard )
  • Ljusskylt med rotellor på hyttak. Art nr: PHN 2040-G-68V24 inkl. takfästen ( Premier Hazard )
  • Blixtljus, två (2) bak och två (2) fram, art nr: 23245 ( Premier Hazard )
  • Fyra (4st) positionsljus placerade bak på H+V sida
  • Belysning i skåp vid manöverventil
  • Två (2st) sidopositionsbelysning ”gummiklubba” på H+V sida, art nr: 24162 ( Premier Hazard )

UTRUSTNING

  • Startlåda, Booster 12V
  • Startkablar 12 och 24 Volt
  • 1st luftvinda 3/8” på upprullare
  • Spade och borste
  • 1st kapstanrulle
  • 2st stoppklossar för flak, 3.04.0895
  • 6st spännband P-bil, M18413R

RADIOFJÄRR

Radio fjärr från IRC. Keynote med 12 kanaler


HYDRAULSYSTEM

  • Hydraul tank med returfilter
  • Sug- och returslang med inbäddad stålspiral
  • Högtrycksslangar med pressade kopplingar och två stålinlägg
  • Hydraul pump av axialkolvtyp med nödstoppsfunktion
  • Manöverenhet placerad på VÄNSTER sida
  • Enheten bestyckad med chock/återfyllnadsventiler samt huvudöverströmningsventil
  • Manöverspakarna är fjädercentrerande
  • Hydraul reglage 9-sektioners
  • Glycerindämpad manometer för kontroll av hydraul tryck

LACKERING

Flak, framstam och sidor lackeras i en (1) kulör, efter hyttens kulör. Hjälpram och tippram lackeras med grundfärg och sen med RAL9005 (svart).


STÖDBEN

Hydrauliska stödben. Raka teleskopiska stödben.


ÖVRIGT

  • Bakskärmar av hårdplast med stänkskydd enligt lagkrav
  • Spade, kvast inklusive hållare
  • Liten soptunna
  • Hjälpstart
  • Startkablar
  • Framstam och kantlina lackeras i samma färg som hytt
  • Luftvinda
  • Vägning och besiktning i Sverige

TILLVAL ( extra kostnad vid val av följande )

  • Jokon lampor 6st + 6st
  • Extra skåp inkl. stag, montering, belysning och kablage
  • Frikopplingslåda (Bro)
  • Ljusbåge Midimax diod/LED på hytt  ( istället för standardmodellen med rotellor )
  • Ljusbåge Midimax diod/LED på framstam
  • +46 550 156 60
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.